Fotografie die je kijk op de wereld beïnvloedt. Medio jaren
zeventig een overzichtstententoonstelling
van Diane Arbus in het Van Abbemuseum. Dwergen, travestieten, patriotten,
nudisten. Drielingen, New Yorkse chique, circusartiesten.
Zwart-wit, een laag perspectief, niemand lacht behalve
degenen van wie we opeens vinden dat ze weinig reden tot lachen hebben. Bejaarden
tijdens een dagje uit. Zwakzinnigen – ook tijdens een dagje uit.
De beste foto’s maakte ze in parken. In Washington Park dat, als ik het me goed herinner, niet meer dan een
postzegel is in Manhattan. In Central
Park - iets meer dan een postzegel. Een van die foto’s in Central Park laat een rotswand zien die
zo’n tien tot twintig meter hoog moet zijn. Het grillige reliëf: richels, schaduwen
en lichtplekken. Het niet minder grillige lijnenspel van kale boomtakken. Aan
de voet van de rotswand vijf of zes bankjes met vijf of zes individuen die zich
koesteren in lentezon. Het is lunchpauze, ongetwijfeld.
Every man an island. Er is nog net een innig verstrengeld stelletje zichtbaar. Je krijgt niet de indruk dat die twee snel van hun existentie worden
verlost.
De treurigheid van de zich verwezenlijkende medemens. Zwaaiend
met een vlaggetje. Zijn lichamelijkheid vooral: de reuzen, de homoseksuele odd couples, de opgedirkte diva. De
tatoeages, de nudistenpicknick. De stuurs kijkende meisjesdrieling: geboren in
een drielinglichaam.
Een overzichtstentoonstelling
in Foam die zich als de eerste overzichtstentoonstelling in Nederland presenteert. Ik heb meer oog voor
het manipulatieve van Arbus’ uitsnedes van het menselijk bedrijf dan bijna
veertig jaar geleden, maar die uitsnedes blijven indrukwekkend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten