Niet behorend tot het wonderdomein van de literatuur. Objectief. Zo min als literaire thrillers - even objectief. Onzin natuurlijk. Of een boek tot het wonderdomein wordt toegelaten, is de uitkomst van een proces waarbij termen als objectief en subjectief passen als hagelslag in een zwevende Sojoez-capsule. Maar een boek als Het bloed in onze aderen – misschien zou het een jaar of tien geleden zijn uitgegeven door een uitgeverij als Prometheus. Dat de kritiek de verteltechnische gebreken had laten passeren, kan ik me nauwelijks voorstellen. Dat een jury het boek nomineert voor een literaire prijs – je zou van een andere planeet hebben moeten komen om dat te bedenken.
Het betekent dat er iets is
veranderd. Uitgeverijen, jury’s en kritiek worden voor een groot gedeelte
beheerst door mijn generatiegenoten. Hebben zij het afgelopen decennium een
nieuw normenstelsel ontwikkeld? Beleven we een merkwaardige
uitzonderingssituatie die ertoe leidt dat formele kwaliteiten van ondergeschikt
belang zijn geworden? Hoe minimaal mogen die formele kwaliteiten zijn?
Als ik die vragen probeer te
beantwoorden, word ik geconfronteerd met een lastig probleem. Er is iemand met
een zuiver literair oordeel. Dat ben ik. Om die zuiverheid in stand te houden,
oordeel ik over het oordeel van anderen - ik plaats het in een kader en
interpreteer het. Vanuit de hemelhoogheid van mijn kader bestempel ik andermans
oordeel als niet serieus - als niet-authentiek zelfs. Een psychiater die een
echtelijke ruzie probeert te beslechten met zijn theorieën; een politicoloog met
een stemadvies. Erg sympathiek is het allemaal niet.
Maar er zijn die beroemde
Gestaltpsychologische plaatjes. Je ziet de eend of het konijn, de toverkol of de
jonge vrouw. Wie de ene afbeelding ziet, ziet de andere pas als iemand hem op
die mogelijkheid wijst. Vervolgens kun je tot in lengte van dagen schakelen
tussen twee perspectieven. Ik las Het
bloed in onze aderen en vond het niet alleen maar een matig boek. Dat ik een
boek matig vind, komt vaker voor. Ik snap wat anderen erin zien en neem
kwaliteiten waar die ik eerder heb aangetroffen in die oneindige verzameling
boeken waarvan ik heb geleerd dat ik ze tot de literatuur kan rekenen. Zelf heb
ik nauwelijks last van respons, maar ik snap iets.
Ik lees Het bloed in onze aderen en herken een
matige thriller en een historische roman van het soort dat in dikke stapels op
een andere afdeling ligt. Het wordt tijd dat ik iets ga concluderen.
(vorige week dinsdag gepubliceerd op Neder-L)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten