A’s willen a’s, b’s willen c’s.
Het is een beetje banale managementwijsheid, waar, of je ’t wil of niet, iets in zit. Zoals in alle banale wijsheden – wat u zegt. Toch activeren banale wijsheden een primitieve angst: de angst dat de wijsheid in de wereld opsombaar is. Gelukkig hebben we Žižek nog.
Het adagium wil iets zeggen over excellentie, middelmaat en de ongeneeslijke neiging iets voor te willen stellen. Zet een a in een sollicitatiecommissie en hij benoemt een a; zet een b in een sollicitatiecommissie en hij benoemt een c. De a wil uitgedaagd worden. De b, die weet dat hij geen a is, wil iemand zijn.
Vader, moeder, knekelhuis, ben ik een a? Vast niet. Maar wie kunst maakt, poëzie schrijft, moet een a willen zijn. Elk a’tje, en nu bedoel ik een voetballertje van twaalf, spiegelt zich aan Messi. Niet aan de brutale spits van AGOVV. En al helemaal niet aan de brutale spits van AGOVV uit 1953. Die heeft recht van bestaan in zijn eigen plakboek. ‘Ja, opa. Mooi, opa. Mag ik nu naar buiten?’
De poëzie-encyclopedie die rond deze tijd het net opgaat, onttrekt de a’s aan het zicht. Ze verstoort een natuurlijke gang van zaken. Ze is niet bestemd voor dichters.
Gert,
BeantwoordenVerwijderenFijn dat je blogt!
Maar uh... is een encyclopedie nu niet juist voor dichters? En een canon voor 't grotere, onwetende publiek?
En dan, natuurlijk, nog de kwestie van de canonbepalers?
Of haal ik wat dingen door mekaar?
Gr Ton
Ha Ton,
VerwijderenIk weet niet voor wie die encyclopedie is bedoeld. Ik krijg vooral associaties met de genealogische oom die de familie eindeloos lastigvalt met zijn stambomen.
Wat ik belangrijk vind, is een levendige kritiek. Wat ik belangrijk vind, zijn critici en dichters die uit het enorme aanbod een keuze maken. Wat jij doet op je blog met Amerikaanse dichters die anders buiten mijn blikveld zouden vallen, wat Chrétien deed met zijn eerste gedicht-serie. Zonder kwaliteitscriterium materiaal verzamelen kan op zijn hoogst een historische belangstelling bevredigen - geen artistieke.
Dacht ik.
Groet! Gert
Voor alle duidelijkheid: dit stukje staat niet op zichzelf. In zijn column op De Contrabas wond Bart FM zich nogal op over andermans subsidie terwijl hij met zo'n mooi project bezig is. Dat leidt tot een discussie over prioriteiten. Zie http://www.decontrabas.com/de_contrabas/2012/03/de-overheid-en-literaire-sites.html
Verwijderen