zondag 23 juni 2013

Productieve receptie


Ze is jarig vandaag: mevrouw Achmatova. Bij wijze van, zoals we dat in de literatuurwetenschap noemen, productieve receptie:


In honderden mijlen 

Dalend vanuit hoge hoogten het bekende
moerasland, geïrrigeerd tot lijnen, vaarten,
rechthoekige velden. De vertrouwde
nederzettingen met een ringweg.
Hoe vaak niet.
 
Daar was de dichteres die in honderden
mijlen het moeras zag, moerassen
van zout plus wat gras moest zijn
en ceders. Dit is mijn Vaderland,
schreef ze. Daar ben ik.

Ziel en lichaam, beide. Ziel en lichaam
geprojecteerd vanuit een vliegtuigstoel,
vastgesjord aan riemen. Hier zit ik,
zitplaats aan het raam, het Vaderland
dat ik ben is daar.
 
O Russische dichteres na WO II,
voor het eerst in een vliegtuig.
Om mij heen de opgewekte,
bruinverbrande gezinnen. Woorden
pingpongend. Vader, moeder.
 
Vaker dan over land: water.
De riemen die je vast doet
of los. Glinstering voor wie
naar buiten kijkt. Weerspiegeling
van zon of maan.
 
Dalen we niet? We dalen.
Straks de auto die klaar staat.


© Gert de Jager

Geen opmerkingen:

Een reactie posten